روایت ترور نافرجام حاج قاسم در یک سریال/ «گاندو» و «محرمانه» در دست تولید
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۲۰۷۷
مهدی نقویان مدیرعامل موسسه اندیشه شهید آوینی به ارائه توضیحاتی درباره پروژههای دردست تولید این موسسه پرداخت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی نقویان مدیرعامل مؤسسه اندیشه شهید آوینی ظهر امروز سهشنبه ۱۰ خردادماه در نشستی رسانهای ضمن اعلام خبر ساخت فصل سوم مجموعه تلویزیونی «گاندو» درباره جزئیات آن یادآور شد: دولت در تهیه و تولید گاندو حمایتهای معنوی خودش را هم انجام میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره عوامل این سریال عنوان کرد: پایه گذار اصلی گاندو را همین هنرمندانی که تمام قد پای گاندو آمدند میدانیم در حال حاضر هم فصل سوم در حال نگارش و پیش تولید در حال انجام است.
مدیرعامل مؤسسه شهید آوینی با اشاره به سریال دیگر این مجموعه عنوان کرد: سریال بعدی ما «محرمانه» نام دارد که درباره تولید واکسن کرونا و مشاغل دانش بنیان است و به مشکلاتی میپردازد که در این زمینه درگیرش شدیم. این سریال زاویه دید امنیتی و جاسوسی دارد و ژانری است که در تلویزیون کمتر به آن پرداخته شده است. سریال بعد از تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد وارد تولید میشود سریال پربازیگر و پرستاره ای است. کارگردان سریال محمود معظمی و تهیه کننده رامین موسوی ملکی است.
روایت ترور نافرجام حاج قاسم در یک سریال
وی با اشاره به سریال حاج قاسم سلیمانی هم عنوان کرد: مینی سریال «ترور» را هم داریم که درباره یکی از ترورهای ناموفق حاج قاسم در کشور است و حامد عنقا تهیه کننده آن است. ما بنا داشتیم تولیدش را با عجله در سال گذشته انجام دهیم. اما از این شتاب فاصله گرفتیم و پروژه در حال کیفیسازی است. یکی از کارگردانان بنام کشور قرار است ساخت آن را به عهده داشته باشد.
نقویان اضافه کرد: «ترور» یک مینی سریال است اما با کیفیت سینمایی ساخته میشود و با تولیدات معمول تلویزیون فرق دارد.
وی به سریال دیگر این مؤسسه اشاره و عنوان کرد: «سرباز کوچک امام» سرگذشت مهدی طهانیان آزاده ای است که به اسارات رژیم عراق میافتد و مصاحبهای با خبرنگار زن معروف دارد و از حجاب و عفاف میگوید. محمدباقر مفیدی کیا نویسنده و کارگردان این مجموعه است. این سریال در ژانر بیوگرافی است و از کتابی به همین نام گرفته شده است.
خود را بازوی تلویزیون میدانیم
نقویان درباره شبکههای پخش سریالها تصریح کرد: من مؤسسه و خودم را بازوی تلویزیون می دانم و کارهایی که انجام میدهیم برای تلویزیون است و با حمایت مادی و معنوی تلویزیون ساخته میشود. همه کارها چه سریال و چه مستند با همراهی تلویزیون است. گاندو چون سریهای قبلی اش از شبکه سه پخش شد این فصل هم از همین شبکه پخش میشود.
وی همچنین به سریالی در حوزه آسیبهای اجتماعی اشاره و عنوان کرد: «شب دیجور» اولین سریال در حوزه آسیبهای اجتماعی در فضای مجازی است که محمدرضا گوهری نویسنده آن است. اکنون آسیبهای اجتماعی با زمین بازی جدیدی رو به رو شده است مثل شاخهای مجازی که زندگیشان ویترین و پشت متفاوتی دارد.
سریال شهید لاجوردی در دست نگارش است
وی اضافه کرد: سریال دیگر ما با اسم اولیه شهید لاجوردی به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد در حال نگارش است. این مجموعه در ۲۰ قسمت نوشته میشود و الان سیناپس آماده است. اینها گزارش تولیدی سریالهای ما در سال ۱۴۰۱ است. همچنین «رویان» سریال دیگر ماست که مرحوم آشتیانی راهاندازی اولیه آن را بر عهده داشت. یکی از موفقیتهای مجموعه رویان توریسم پزشکی و علمی است که راه انداخته است و خیلی از مردم منطقه به اینجا می آیند. ما هم سریال رویان را بر این اساس که موفقیت مهمی راه افتاده است میسازیم. پیشرفتهای که در این حوزه داشتهایم در یک درام اجتماعی نشان میدهیم و امسال وارد تولید میشویم.
وی همچنین به سریال دفاع مقدسی دیگری اشاره کرد و گفت: «سپنتا» نام سریال بعدی است که یک اردوگاه اسرای عراقی در خوزستان بوده است و اینها به دلیل برخورد خوبی که با آنها می شده است به رزمندههای ایرانی می پیوستهاند. مهدی غفوری سرپرست نویسندگان سریال است و فرزاد هوشیار تهیه کننده است.
امسال دو فیلم سینمایی میسازیم
مدیرعامل مؤسسه اندیشه شهید آوینی از تولید ۲ فیلم در سال جدید نیز سخن گفت و بیان کرد: امسال با حمایت فارابی دو سینمایی هم تولید میکنیم اولی «۴۴ روز» است که تصویب شده و در مرحله انعقاد قرارداد است این فیلم از کتابی با همین نام است و درباره یک عکاس آمریکایی است که ۴۴ روز قبل از انقلاب وارد ایران میشود و روایت خود را بیان میکند. قصههای دیگری هم داریم که با محور او به تصویر کشیده میشود. فیلم دیگر «جنگ ارزی» است که درباره ارز ترجیحی است که وقتی این ارز ترجیحی به کالاهای اساسی صورت گرفت چه اتفاقی رخ داد که نتوانست محقق شود. شاید در وهله اول اختصاص این ارز مثبت بود اما در عمل اینگونه نشد. فیلمنامه در حال نگارش است و بنا داریم به جشنواره فجر امسال برسد عوامل آنها هم به زودی معرفی میشود.
وی به بخشی از دیگر تولیدات مؤسسه اشاره و بیان کرد: مؤسسه در زمینههای دیگر هم فعالیت داشته است و ما در چند سال گذشته در حوزه انقلاب، تاریخ پهلوی، تمدن غرب، سبک زندگی تولیدات مستند زیادی داشتهایم. درباره تسخیر لانه جاسوسی با زاویه دید خود جاسوسهایی که آنجا بودهاند تولید داشتهایم. «صندلی من» در زمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پخش شده که تیم تولیدی به استانهای کشور میرود و هم انها را به آمدن پای صندوقهای رأی ترغیب و هم انتظاراتشان را پخش میکند.
نقویان تصریح کرد: مجموعهای به نام «ماندگار» داریم که یک قسمت تولید شده و در حال ساخت است. این مجموعه درباره بناها و آثاری است که بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده ممکن است در حوزه مکانهای تفریحی و توریستی و یا جادههای کشور باشد. در حوزه تاریخ پهلوی کابوس نیمه شب را داشتیم مستند دو قسمتی درباره تختی داشتیم که زوایای مختلف مرگ تختی برسی میشود و جواد خیابانی کارگردانش است.
وی همچنین اضافه کرد: مجموعهای تولید شد به نام «جنتلمن ها» که تاریخچه روابط ایران و اروپاست چون همیشه اروپاییها را جدای از آمریکا قرار میدهیم. مجموعهای هم الان در حال تولید داریم به نام «کار کار انگلیسی هاست» که پخش خواهد شد. مجموعه مستندی هم به نام «ابرقهرمانان» مثل بتمن و دیگر قهرمانهای پوشالی داریم. «زنگ خطر» هم یک مجموعه درباره سبک زندگی است و به زوجهای بی فرزند، تک فرزند و حتی ۲ فرزند میپردازد و معایب اینها را میگوید. مستندی هم داریم درباره مضرات نگهداری از سگ در خانواده و حتی اجتماع داریم.
نقویان با اشاره به دیگر مستندها اظهار کرد: مستندی هم درباره خانوادهای داریم که به روستای خود بازگشته است و آنجا کار اقتصادی میکند و الان آماده پخش است. فتنه و نفوذ دو مجموعه بودند که پیش از این ساخته شد و یک مجموعه دیگر در همین حوزه در حال ساخت است. یا مستند «سقوط» درباره هواپیمای اوکراینی داشتیم که از تلویزیون پخش شد. مستندی به نام «پاس فرار» هم داریم که به زندانیان اوین و چگونگی نگهداری از آنها میپردازد.
کتاب و بازی «گاندو» منتشر میشود
مدیرعامل مؤسسه آوینی درباره کار در حوزه کودک اظهار کرد: بنا داریم بازی گاندو را بسازیم چون زمان فنی مشخص نیست نمیتوان قول داد اما با چند تیم بازی ساز در حال برآورد قیمت هستیم و میخواهیم کیفیت در حدی باشد که مخاطب بپذیرد و کیفیت عالی باشد. کار دیگر در حوزه کودک انیمیشن گاندو است. اتفاق عجیب در سریال گاندو این بود که طیف مخاطبش پنج تا ده سال بود. کاراکتر محمد در سریال گاندو قهرمانی برای این طیف سنی بود. ما قهرمانان خود را باید در انیمیشن بیاوریم.
وی در بخش دیگر اضافه کرد: ما دو سایت داریم اولی آوینی دات کام است که از نظر فنی زیرساختهای آن عوض شده است و حالا با ظاهر و محتوای جدید قابل دسترسی است. سایت مؤسسه هم با نام شهید آوینی دات آی آر از امروز به صورت جدی رونمایی میشود که به گزارش کاری مؤسسه میپردازد.
نقویان به انتشار کتاب «گاندو» نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه انتشارات و کتاب هم مؤسسه تولیداتی داشته است و امسال آثاری را به انتشار میرسانیم. فصل اول گاندو امسال چاپ میشود که خاطرات و پرونده واقعی گاندو در این کتاب گفته میشود و شاید شبهاتی که درباره اتفاقات سریال داشت در این کتاب اسناد و مدارکش میآید که براساس خاطرات بازجوی جیسون رضائیان است.
هنر زبان مستقیمگویی نیست
وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت «گاندو» در فصل دوم که کمتر دراماتیک و بیشتر شعارزده شده بود توضیح داد: نقدهایی مثبت و منفی نسبت به گاندو مطرح میشود که به نظرم به تفاوت این سریال در دو فصل است. در گاندو دو که از مجموعه پروندههای مختلف قصه روایت شد باعث این انتقاد شد ولی در فصل یک صرفاً یک پرونده جیسون رضائیان بود. با این حال طبق آمارهای رسمی فصل دوم این سریال از فصل اول هم پربینندهتر بود. البته ما هر نکته منفی و نقدها را با آغوش باز میپذیریم و برای مجموعههای بعدی حتماً لحاظ میکنیم. هنر زبان مستقیم گویی نیست و اگر سریهای قبل این طور بود تلاش داریم این دوره نباشد.
نقویان در پاسخ به سوال دیگری درباره نگاه جهانی نسبت به این سریالها در قیاس با سریالهایی مثل «تهران» که مورد توجه عدهای قرار میگیرند، گفت: سریال سازی حمایت نهادها را میخواهد که البته این سد شکسته شده است و سطح کیفی در ژانر جاسوسی امنیتی را بالا برده است. ما این سد را از نظر تولیدی شکستیم یک بخش مدیریتی کار است که برعهده ماست. بخش دیگری همکاری جامعه هنرمندان است ما با حبابهایی مجازی مواجهیم. هنرمندان را چه تیم کارگردانی چه بازیگران را اذیت میکنند پشتش همان جنگ نرم است که دشمن علیه ما کار میکند. این جنگ از صداهای مختلف پخش میشود اما یک تیم مدیریتش میکند.
عدهای هنرمندان ما را تهدید میکنند
وی تصریح کرد: سختترین کار ممکن در کار امنیتی همیاری و همکاری جامعه هنری است. همه خانوادهها با همه طیفها بیننده گاندو بودهاند به خاطر جذابیتهایی که دارد. شما ببینید چقدر از تولیدات هالیوود در این ژانر است. اما در همین فضا عدهای هنرمندان ما را تهدید میکنند یا در دفتر سینمایی راهشان نمیدهند. ما درخواست مان این است که اگر فیلم از نظر تکنیکی مشکل دارد نقدش کنند اما اینگونه رفتار نشود.
نقویان اضافه کرد: اگر در کنارش چند تذکر هم دارید ما را نقد کنید که چرا پول بیتالمال را خرج فلان سریال کردهاید. خدا را شکر جامعه رسانهای با ما همراه است اما جامعه هنری یک ترس کاذب دارد. در کن هم دیدیم یک رقابت کاذب شکل گرفت که انگار هرچه خود را به سبک زندگی غربی نزدیکتر نشان دهند بهتر است. شغل اینها با همین کار جلو میرود و اگر یکی دو درصد هنرمندان سلبریتی را جدا کنیم بدنه عظیمی از هنرمندان با همین اقتصاد جلو میرود و آنها احساس خطر میکنند.
وی ادامه داد: بسیاری از تولیدات فارابی الان در چارچوب نظام است اما جوی روانی توسط عدهای ایجاد میشود و برخی هنرمندان هم به صورت مجازی میپذیرند. این خلأ از طرف ما هم وجود دارد تلویزیون و ما نهادها باید رسیدگی و تعاملش را بیشتر کند.
قطع همکاری به خاطر امضای یک بیانیه
نقویان با اشاره به امضای هنرمندان پای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» گفت: ما با برخی از هنرمندانی که زیر بیانیه اخیر را امضا کردند همکاری میکردیم من خودم احساس کردم در این مقطع نباید با آنها همکاری کنیم. این بیانیهها ناامیدی را بیشتر میکند ما تماس گرفتیم و گفتم به خاطر این حرکت مجبوریم همکاری نکنیم و بعد دیدم یکی از این هنرمندان گفته بود که از امضا انصراف داده است او گفت فکر نمیکرده چنین بیانیهای باشد و برای همین انصراف داد و موضوع حل شد.
وی اضافه کرد: اگر دلایل دو طرف گفته شود فاصله رخ داده کم میشود در این جو منفی اگر نظام یک گام برمیدارد و جلو میآید هنرمند هم باید جلو بیاید اما انگار آنها دو گام عقب میروند درحالیکه دو طرفه است. جمهوری اسلامی از طرف دولت و حکومت پول به تلویزیون و ارشاد تزریق میکند و اینها با همین بودجه کار میکنند. اما مولتی میلیاردرهای ایرانی هستند که میگویند نظام از ما حمایت نمیکند مالیات هم نمیدهند درحالیکه در دنیا هنرمندانشان مالیاتهای سنگین هم میدهند. اگر ناراحتی در جامعه هنری است باید پذیرفته شود اما اینگونه نباشد که از طرف آنها فقط نقد باشد.
وی درباره فشارهای نهادهای مختلف روی پروژهها تصریح کرد: مانع تولیدی ما بیشتر همان است که گفته شد و هرچه جامعه هنری همکاری کند کیفیت کار بالاتر میآید. اما نسبت به نهادها کار به هر حال به تولید میرسد ممکن است در پخش گاهی چوب لای چرخ باشد که شما خبرنگاران در جریان بودهاید. دولتی که مستقر بود میدید نقدی میشود و ما چالشهای با آنها داشتیم که جدید نیست و اطلاع رسانی شده بود. من از مدیران فرهنگی و جامعه هنری میخواهم این مشکلات را بگذرانیم و یک مانع باعث بن بست نشود.
نقویان به نمونههای دشمنیها اشاره و بیان کرد: چند شب پیش نمونه مشابه گاز اشک آور را در فینال لیگ قهرمانان فوتبال اروپا در مهد تمدن دیدیم اما در مورد ایران که میشود آن را برجسته میکنند ما قصد داریم با اینها مقابله کنیم.
وی در پایان گفت: انشالله با تغییر و تحولاتی که در تلویزیون رخ داد شاهد اتفاقات خوب باشیم. اقای جبلی رئیس صداوسیما چندی پیش نکته درستی را گفت و که «هر سریال باید یک بار از دوش نظام بردارد» پشت این جمله یک تفکر وجود دارد و در دنیا هم همین است که پشت سرگرمی پیام دارند. ما نترسیم از اینکه میخواهیم سریالی بسازیم که پشتش پیام است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: مدیرعامل مؤسسه سریال دیگر جامعه هنری سریال ها حاج قاسم هم داریم عده ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت سمیرا حسنپور از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت میکند
آفتابنیوز :
سیمرا حسن پور البته پیش از این هم در سریالهای شبکه نمایش خانگی مثل جیران حسن فتحی و رئالیتیشوی شبهای مافیا حضور داشته است. حالا هم در حال بازی در سریال گردنزنی به کارگردانی سامان سالور، همسرش، است که تصویربرداریاش احتمالا تا مرداد ماه به طول میانجامد. با او در باره حضور در شبکه نمایش خانگی و سریال جدیدش صحبت کردیم:
در چند سال گذشته چندین همکاری با شبکه نمایش خانگی داشتهاید. از تجربه این سریالها بگویید. چه تفاوتهایی با تلویزیون وجود دارد؟
حتما تفاوت دارد. ممیزیهای کمتری هست و دستمان برای طرح مسائل مختلف بازتر است. من سر سریال جیران بودم و دو تا هم رئالیتی شو داشتم.
با توجه به این بازخوردها فکر میکنید مخاطبان تلویزیون بیشتر است یا شبکه نمایش خانگی؟
تلویزیون پیش از این بینندههای بیشتری داشت. رسانهای است که رایگان در اختیار همه است و همه میتوانند ببینند. به همین دلیل هم پیش از این بینندگان بیشتری داشت. اما مدتی است تعداد تماشاگرانش کمتر شده است. امیدوارم به روال سابق برگردد و باز هم همان تعداد بیننده را داشته باشد. برای این که جایگاه دیگری دارد. شما نمیتوانید مثلا سریال پایتخت را با هیچ سریال دیگری مقایسه کنید. چه اشکالی داشت که تلویزیون اینقدر پربیننده بود؟ شبکه نمایش خانگی یک مقدار مخاطبان خاصتری دارد که قشر متوسط رو به بالا هستند.
احتمالا یکی از دلایلش همان مبلغ اشتراکی است که باید پرداخت کنند.
دقیقا. تصور من همین است. کسانی که در شهرستانهای کوچک هستند یا از نظر مالی ضعیفند، به این پلتفرمها دسترسی ندارند. با این وجود بینندگان خودش را دارد که تعدادشان کم هم نیست.
اصولا رسانه برایتان مهم است؟ یعنی برایتان فرق میکند که در تئاتر باشید یا سینما یا تلویزیون؟
من از اول هم عاشق پرده نقرهای سینما بودم.
علیرغم این که کارتان را با تئاتر شروع کردید.
بله. من خیلی اتفاقی با تئاتر شروع کردم. من از اول سینما را دوست داشتم، ولی در دانشگاه تئاتر خواندم. برای نمایش مصائب استاد نوید ماکان کار آقای بیضایی برای ایشان تست دادم و پذیرفته شدم و کار کردم. ولی بعد سمت تصویر رفتم. تئاتر هم البته بسیار جذاب است، ولی من سینما را ترجیح میدهم.
از برنامه اسکار صحبت کنیم. چطور تجربهای بود؟
من اصولا در این برنامهها شرکت نمیکنم. ولی چون این کار آقای مدیری بود، رفتم. تجربه جذابی بود و ژ ژ صحنههایش در شبکههای اجتماعی پربازدید شد. سر صحنه هم خیلی خندیدیم و خوش گذشت. مدتها بود انقدر نخندیده بودم. نعیمه نظام دوست واقعا دوست داشتنی است و باعث شد بخندیم. اصلا فضای خوبی سر تصویربرداری وجود داشت. خود آقای مدیری و بقیه کسانی با آنها هم گروه بودم مثل بهنام تشکر و محمدرضا هدایتی هم بسیار عالی بودند. نظرم نسبت به این برنامهها اصلا عوض شد.
این دومین همکاری شما با مهران مدیری است و پیش از این ساعت ۶ عصر را با او کار کرده بودید. کار با او چطور است؟
آقای مدیری آدم را بدعادت میکند. انقدر کار با او جذاب است که دیگر نمیخواهید بعد از آن سر کار دیگری بروید. چون شرایط کار خیلی انسانی و درست است.
این شرایط درست که میگویید، چیست؟
از نظر زمان کار خیلی خوب است به عوامل اهمیت میدهد. یعنی زمانبندی طوری نیست که از ۵ صبح سر کار باشی تا آخر شب. این باعث میشود بازیگر و همینطور بقیه گروه آرامش داشته باشند. این مسئله سر کارهای دیگر وجود ندارد. مقدار زمانی که در روز کار میکنند خیلی زیاد است و ساعتهای آفیشها هم بد است. ولی سر کار آقای مدیری همه چیز خیلی فکرشده است و جو آرام است. کسی سر کسی داد نمیزند و فضای بسیار آرامی وجود دارد. خودش هم انسان محترمی است و همه چیز سر کار خوب است. امیدوارم دوباره قسمت باشد با او کار کنم.
شما فیلم «تابستان همان سال» را هم در جشنواره سال گذشته داشتید که محمود کلاری کارگردانش بود.
به نظرم آقای کلاری یک فیلم ماندگار ساخته است. واقعا برای من تجربه درخشانی بود. در این قابها و تصاویر کیف کردم. هر لحظهاش برای من خوشایند بود که میتوانم با این قابها در تصویر بمانم. نمیتوانم بگویم چقدر برای من رویایی بود. تمام لحظهها انگار نقاشی میشد. فضای کار در دهههای سی و چهل میگذشت و من خیلی این زمان را دوست دارم. از گلدانهای حیاط گرفته تا دیوارها و غذایی که میخوردیم برای من جذاب بود. خوشحالم که توانستم این فضا را از طریق این فیلم تجربه کنم. اصلا علاقه من به سینما و بازیگری به همین دلیل است که میتوانم زندگیهایی را تجربه کنم که در واقعیت نمیشود.
از امکان تجربه زندگیهای مختلف در سینما گفتید. جایی هم گفته اید وقتی میخواهم نقشی را بازی کنم سعی میکنم با او زندگی کنم و او را وارد زندگی واقعی ام میکنم.
بله. تا جایی که میتوانم این کار را میکنم. مثلا در سه کام حبس که نقش یک پرستار را داشتم، واقعا ده روز در بیمارستان کنار پرستارها ایستادم و از آنها یک چیزهایی یاد گرفتم. سر فیلم تمشک هم سعی کردم زیست آن شخصیت را تجربه کنم. مثل او چادر سرم میکردم و بیرون میرفتم. وسایل ارتباط جمعی مثل موبایل و لب تاپ را کنار گذاشتم و خواستم تنهایی را تجربه کنم؛ و اینها باعث شد افسرده شوید.
بله. من قبل از فیلم تمشک اصلا نمیدانستم افسردگی چیست. آدم شاد و سرحالی بودم و بازی کردن در این نقش واقعا برایم سخت بود. الان برایم خیلی راحت شده، چون دنیای امروز به این سمت رفته است.
بازی در تمشک و افسردگی که سراغتان آمد باعث شد ۶ کیلو وزن کم کنید. درست است؟
بله. سر آن کار ۶ کیلو کم کردم، سر کار آقای کلاری هم ۱۳ کیلو کم کردم. چون آقای کلاری میگفت یک این شخصیت نحیفتر و لاغرتر از تو است. مسئله دیگری که وجود دارد این است که به جز این که زیست شخصیتی را که میخواهم بازی کنم، از نزدیک تجربه میکنم. اگر شخصیت هم مربوط به گذشته باشد، در باره آن زمان مطالعه میکنم. سر کار تابستان همان سال، من تعداد زیادی کتاب قجری خواندم. میخواستم از کنار هم قرار دادن آنها به این درک برسم که یک زن در آن زمان چطور زندگی میکند. چون معتقدم آن حس را باید درون خودم پیدا کنم.
از کار با همسرتان سامان سالور بگویید. این نسبت ناخودآگاه روی کارتان تأثیر دارد؟
من و سامان طرز تفکرمان خیلی به هم شبیه است. هر دو در کار به هم آزادی میدهیم. اگر من برای نقشی مناسب باشم، نقش را به من میدهد، اگر نه هیچ اصراری نیست و او هم این کار را نمیکند. من سر کارهای دیگر هستم و او هم میتواند بازیگران دیگری را دعوت کند. ولی اگر جایی بفهمد نقش به درد من میخورد و من میتوانم چیزی به آن نقش اضافه کنم، حتما از من استفاده میکند. خودش همیشه میگوید وقتی بازیگری در کنارم است که برای کار تلاش میکند و بازیگر خوبی هست چرا از او استفاده نکنم؟ این را دارم نقل به مضمون میگویم، نمیخواهم از خودم تعریف کنم. میگوید من از بازیگری که ایده دارد و با عشق و علاقه تلاش میکند تا به نقش برسد، چرا استفاده نکنم. سامان هم در بازیگری من بسیار موثر بود. اولین کار من در سینما با او بود؛ که برای آن جایزه هم گرفتید.
بله هم جایزه جهانی گرفتم و هم در فجر کاندید شدم. برای فیلم سه کام حبس هم جایزه گرفتم. سامان اصولا من را در کار فقط به عنوان بازیگر میبیند. اینطور نیست که حواسش به من بیشتر از بقیه باشد. یعنی ممکن است کاملا یک سکانس من را از فیلم بیرون بیاورد. در این موارد خیلی حرفهای کار میکند.
الان هم که سر سریال با او هستید.
بله. سریال گردن زنی که خیلی داستان عجیب و غریب و معمایی دارد با حرکتهای فروان. به نظرم کارگردانی این کار خیلی سخت است، ولی سامان از پس آن برآمده است. من که خیلی از بودن در این سریال خوشحالم. برای اولین باز نقشی دارم که کمیشبیه خودم است.
منبع: همشهری آنلاین